X
تبلیغات
طراحی داخلی .دکوراسیون .تری دی مکس - آکوستیک

طراحی داخلی .دکوراسیون .تری دی مکس

بانک اطلاعات طراحی داخلی دکوراسیون و طرح های تری دی مکس

image 3.jpg

سیستم آکوستیک سالنهای کنفرانس معمولا به اندازه کافی مورد توجه قرار نمی گیرند اما همینکه سالن شروع به کار می کند این امر به مشکلی مهم تبدیل می شود. طراحان معمولا در طراحی سالنهای کنفرانس و یا اتاق های هیئت رئیسه بیشتر به مسئله زیبایی ظاهری اهمیت می دهند و وقتی مشتری ها این طرح های زیبا را مشاهده می کنند مساله آکوستیک حتی به فکرشان هم نمی رسد. بنابراین طراحی آکوستیک این سالنها مورد توجه قرار نمی گیرد. اما زمانیکه شروع به استفاده از این سالن ها می کنند در برگزاری جلساتشان دچار مشکل می شوند و آکوستیک اهمیت خود را نشان می دهد.

در زمان طراحی یک سالن کنفرانس یا اتاق هیئت رئیسه سه موضوع ابتدایی در ارتباط با آکوستیک باید مد نظر قرار گرفته شوند.

...... به ادامه مطلب رجوع کنید .

+ نوشته شده در  جمعه پانزدهم مهر 1390ساعت 14:32  توسط حامد  | 


سالن های همایش چند منظوره

ویژگیهای آکوستیک یک سالن کنفرانس با توجه به نوع رخدادهایی که در آن صورت می پذیرد متفاوت می باشد. سخنرانی ها در جریان یک کنفرانس، جلسه و یا یک نمایش تئاتر باید بلند و قابل فهم و در عین حال گرم و صمیمانه باشند. موسیقی ها باید کامل و پرطنین و واضح و فراگیر باشند. لازم است صدا در تمام نقاط سالن بصورت یکسان شنیده شود و تعادل صوتی برقرار گردد و از مشکلاتی همچون ارتعاش و یا اکو صدا جلوگیری شود. رخداد هایی که از صدای بسیار بلند در آنها استفاده می شود مانند کنسرت های گروهی باید به درستی کنترل گردند بخصوص در ردیف های پایینی.

سقف یک سالن همایش باید در مرحله اول انعکاس دهنده و پخش کننده صدا باشد (بجای اینکه جذب کننده صوت باشد) تا انرژی اولیه را در سالن منعکس کند و صدا را بلند و قابل فهم نماید. سقف باید 30 تا 50 درصد به فضای بالای آن باز باشد تا نیروی مازاد صوت را خارج نماید و باعث انعکاس صدا گردد. لازم است سطح سقف قابلیت پخش کنندگی صدا را داشته باشد تا فضاهای باز باعث انقطاع پخش صدا و مشکل در یکسانی صدا بوجود نیاید. قسمتهای پایینی و دیوارهای پشتی نزدیک به شنوندگان هم باید قابلیت انعکاس دهندگی و پخش کنندگی داشته باشند و صدا را جذب نکنند تا بلندی صدا و قابل فهم بودن آن تضمین شود و از اکو صدا از دیوار پشتی جلوگیری شود.

...... به ادامه مطلب رجوع کنید .

+ نوشته شده در  پنجشنبه هفتم مهر 1390ساعت 21:53  توسط حامد  | 

سیستم های صوتی و تصویری اتاق های کنفرانس

image 16.png

صوت

بازتاب صوت و اکو ممکن است سیگنال های صوتی را تخریب کنند. به همین دلیل است که در استودیوهای حرفه ای ضبط صدا از مواد جاذب صدا استفاده می شود. موادی مانند موکت و پرده و نورگیرهایی که پوشش پارچه ای دارند بهترین انتخاب برای اتاق های کنفرانس هستند. به علاوه سقف هایی با کاشی کاری های ضد صوت و پاد آوا بازتاب صوت و تاثیرات اکو صدا را کاهش می دهند.

میکروفون هایی که به صورت تخصصی برای اتاق های کنفرانس استفاده می شوند بسیار حساس می باشند. میکروفون های اتاق های کنفرانس که به صورت مرکزی تعبیه می شوند این امکان را برای بیشتر میکروفون ها بوجود می آورند تا صدا را از فاصله 2.5 متری دستگاه دریافت کنند.

 

...... به ادامه مطلب رجوع کنید .

+ نوشته شده در  چهارشنبه ششم مهر 1390ساعت 23:45  توسط حامد  | 

 

تکنولوژی پادآوا

سالن های همایش همواره میزبان افراد زیادی است که از برنامه ها استفاده می کنند، حال تفاوتی ندارد که این برنامه کنسرت، تئاتر و یا سخنرانی باشد. تماشاچی ها نیاز دارند تا صدای سخنگو و یا بازی بازیگران را به وضوح بشنوند. اگر نتوانید رضایت این افراد را جلب نمایید آنها هرگز مجددا به سالن شما مراجعه نخواهند کرد.

معمولا در طراحی سالن های کنفرانس از سقف های بلند، دیوارهای بدون پوشش و کف های چوبی یا فرش شده با کفپوش های لینولئوم استفاده می شود. متاسفانه این ساختارها باعث اکو شدن صدا و پایین آمدن کیفیت صوت می شوند. امواج صدا با برخورد به این سطوح منعکس می شوند و برگشت پیدا می کنند و در نهایت مهمان ها نمی توانند به خوبی از برنامه استفاده کنند.


..... به ادامه مطلب رجوع کنید .
+ نوشته شده در  یکشنبه سیزدهم شهریور 1390ساعت 18:50  توسط حامد  | 

          

شركت Sontext با يك سري كامل از محصولات كنترل صدا كه با اونها ميشود تزئينات رو هم ايجاد كرد . با پيشنهاد محصولات كه ميتوان با اونها كنترل صدا رو هم ايجاد كرد . يكي از شركتهاي بين المللي هست كه با محصولاتش به ما كمك ميكنه تا فضاهايي رو تزيين كنيم كه به ارامش صوتي هم توجه كنه . پانلهاي آكوستيك يكي از موادي كه بايد از اونها در جاهاي مورد نياز استفاده كنيم . براي نمونه ميشه از اونها در پخش . استوديو هاي ظبط صدا . كلاسهاي موسيقي و همچنين در اتاق هيئت مديره شركت . سالن انتظار . سالن مهمان نوازي هتل و رستوران ها استفاده نمود .

  نمونه هايي از كارهاي اين شركت . 

   

 

 ........................... به ادامه مطلب رجوع کنید .


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  جمعه هفدهم آبان 1387ساعت 16:22  توسط حامد  | 

علوم مربوط به صدا و شنوایی را در اصطلاح اکوستیک(Acoustic) می نامند . علم اکوستیک دارای شاخه های بسیار زیادی است، ازقبیل :اکوستیک ساختمانی و سالنها، اکوستیک مولکولی، نوفه (نویز) و اکوستیک هوایی، الکترواکوستیک، اکوستیک فیزیکی، اکوستیک فیزیولوژی و شنوایی،اکوستیک موسیقی، اکوستیک زیرآبی و اکوستیک ناخطی.
يكي از پر كاربرد ترين رشته ها زیر شاخه اکوستیک ساختمانی و سالنها است كه هدف از بین بردن صداهای زائد و مزاحم (نویز) در سالنها و ساختمانها و ایزوله سازی صوتی سالن و ساختمان و ساختن فضای مرده(Dead Room) برای بهترین ضبط در استودیو می باشد .
در ایران رشته ای مستقل به نام مهندسي اکوستیک در دانشگاه ها موجود نمی باشد. ولی در رشته هایی مثل فیزیک، معماری،تئاتر و موسیقی به طور مختصر و به صورت تنها چند واحد درسی به این دانش پرداخته می شود . از میان تمامی زیر شاخه های این رشته در ایران تنها اکوستیک ساختمانی و اکوستیک موسیقی توسط اشخاص و شرکتها و برخی سازمانها دنبال شده و مورد بررسی قرار گرفته است
+ نوشته شده در  چهارشنبه نوزدهم تیر 1387ساعت 11:1  توسط حامد  | 

 ششمين كُنگرة جهاني آكوستيك در توكيو

The 6th  International Congress an acoustics, Tokyo, Japan, August 21- 28, 1968

غلامعلي لياقتي       

دكتر مهندس در آكوستيك

استفاده از رموز آكوستيك در تالار قصر عالي‌قاپو

در سي‌ام مرداد‌ماه سال جاري ششمين كنگرة جهاني آكوستيك كه هر چهار سال يكبار تشكيل مي‌گردد در شهر توكيو پايتخت كشور افسانه‌اي ژاپن با سخنراني افتتاحيه آقاي پروفسور مالكي (maleki) رئيس كنگرة جهاني آكوستيك و رئيس كميتة آكوستيك كشور لهستان و پروفسور سانايوشي (sanayoshi) رئيس دانشگاه فني توكيو و رئيس كميتة آكوستيك كشور ژاپن ميزبان كنگره و با حضور 905 نماينده از 29 كشور جهان كار خود را آغاز نمود و در طي 7 روز 454 نفر از شركت‌كنندگان در كنگره سخنرانيهاي علمي 20 دقيقه‌اي در رشته‌هاي 9گانه آكوستيك ايراد نمودند كه من نيز به نمايندگي از طرف وزارت فرهنگ و هنر ايران تحت عنوان « عالي‌قاپو - قصري از دوران گذشته ايران با عجايب صوتي » در رشتة آكوستيك آرشيتكتورال مطالبي توأم با اسلايد‌‌هاي رنگي از تالار افسانه‌اي كاخ عالي‌قاپو و يك نوار نمونه ضبط شده در آن تالار عرضه داشتم كه متن آن به شرح زير در جلد سوم نشرية كنگره چاپ و منتشر گرديده است:

........................... به ادامه مطلب رجوع کنید . 


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  سه شنبه هجدهم تیر 1387ساعت 14:15  توسط حامد  | 

شرکت آلمانی ELAC تولیدکننده این محصول نرم افزاری میباشد. این نرم افزار برای شبیه سازی آکوستیک اتاق و محاسبه پارامترهای آن جهت استفاده در بهینه Setup کردن سیستمهای صوتی استریو و دالبی در اتاق میباشد. با این نرم افزار ابتدا نقشه اتاق را با یک رابط نسبتا ساده نقشه کشی ترسیم میکنیم ، ضرایب بازگشت سطوح را با انتخاب جنس مواد سطحی دیوارها ، کف و سقف مشخص میکنیم سپس با تعیین بلندگو و مکان آن ، پاسخ اتاق را در محل قرار گیری شنونده محاسبه میکنیم. با این این کار میتوان محل قرار گیری بلندگوها و شنونده را برای بهترین Soundstage بهینه نمود و به یک پاسخ مناسب رسید. اصولا من روش تجربی انتخاب مکان بلندگو Speaker Placement را پیشنهاد میکنم که در باره آن خواهم نوشت اما این نرم افزار هم میتواند به شما کمک کند تا حداقل تصویری از وضعیت آکوستیکی اتاق داشته باشید. کمی برای یک کاربر کم حوصله مثل من سروکله زدن با آن و تعریف بلندگو خسته کننده است اما نتایج جالب خواهد بود چون اگر بدانید چه وضعیت آکوستیکی نامناسبی دارید شاید به حال آن فکری بکنید. مجله Stereophile اینجا مطلبی در مورد این نرم افزار قرار داده است.نرم افزار های دیگری هم مانند ETF ، DIRAC وجود دارند اما من تنها به Cara دسترسی دارم.

cara.jpg

 

+ نوشته شده در  یکشنبه بیست و ششم خرداد 1387ساعت 15:29  توسط حامد  | 

عايق پشم سنگ از دو طريق به كاهش صدا كمك مي‌كند، با كاهش انتقال صدا در ميان اجزاء متشكله سازه و يا جذب صدا در سطح. افت انتقال صدا عبارت است از كاهش انرژي صوتي هنگام عبور از ديوار، كف، بام و غيره كه در مجموع از خصوصيات محيط مادي است. صدا ممكن است در اثر ارتعاش هوا و يا در اثر ضربه مكانيكي ايجاد شود كه هر كدام در جاي خود بايد مورد بررسي قرار گيرد.جذب صدا عبارت است از كاهش انرژي صوتي هنگامي كه صدا از سطح منعكس مي‌گردد. ضريب جذب صدا با عددي بين صفر و يك بيان مي‌شود. اگر سطحي هيچ صدايي را جذب نكند، ضريب جذب صفر است. اگر 100% صدا جذب شود ضريب برابر با يك مي‌شود. عايق پشم سنگ بازدهي بالايي در جذب و كاهش صدا دارد به همين دليل در فرودگاه‌ها،‌ استوديوهاي صدابرداري، زير ريل‌ها و در ايستگاه‌هاي متروي داخل شهري به منظور جلوگيري از انتقال ارتعاشات و صدا از عايق پشم سنگ استفاده مي‌كنند. آزمايش‌ها نشان مي‌دهد كه با طراحي و نصب عايق‌ها مي‌توان به كاهش صدا تا تراز مورد نظر رسيد. مقدار تضعيف انرژي صوتي در هنگام عبور از مواد بستگي به ضخامت آنها دارد. اين مقدار در مورد پشم سنگ به ويژه در فركانس هاي كم با افزايش ضخامت بالا مي‌رود. گذاشتن فاصله هوايي مناسب در پشت عايق صدا، ضريب تضعيف آن را به نحو محسوسي افزايش مي‌دهد.
+ نوشته شده در  یکشنبه بیست و ششم خرداد 1387ساعت 10:58  توسط حامد  | 


Avin Ava manufactures variety types of acoustic panels for sound absorption, diffusion and bass trapp purposes. This mainly useful for a range from home listening rooms to semi-professional sound recording studios.

Dead Room and Control Room (Before & Aftrer):

Below, you may find pictures of a Record Studio located in Tehran which all the acoustic equipments made and installed by Avin Ava Arta’s Technical Team during summer 2007.
The Studio includes a dead room with dimension H: 280cm, W: 380 cm, L: 480 cm and a control room with dimension H: 280cm, W: 300cm, L: 400cm which all the measurements and designing of the installed panels, engineered and done by Mr. Sirous Omidvar within 14 days.

Aside the acoustic panels, bass traps and diffusers Avin Ava team of experts equipped this record studio with Acoustic Revive RR-77 (Schumann Resonance Generator) for enhancement the general conditions and performance of the dead room itself, and also used HiDiamond’s Power Extension to reduce and filter any unwanted noises coming from main power line.

........................... به ادامه مطلب رجوع کنید .

 


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  یکشنبه بیست و ششم خرداد 1387ساعت 10:41  توسط حامد  | 

یک اتاق خالی مکانی منطقی برای شروع جهت هر گونه مبحث در ارتباط با تجهيزآکوستيک

خواهد بود.

در اصطلاحات آکوستيکی، یک اتاق عبارت است از محفظه تشدید به عبارت دیگر یک محفظه

برای حجمی از هوا که تشدید می شود و همچنين عبارت است ازیک محموعه ازسطوح در حال

تشدید که عبارتند از صفحات مهار شده مختلف، دیافراگم ها و دیگر انواع ساختارهای ارتعاشی

که رسما در تئوری آکوستيکی توصيف شده اند.بحث مفصل در مورد شکل های مختلف تشدید

کننده ها خارج از حيطه این مقاله است، اما اگر کنجکاو باشيد می توانيداز مقاله کلاسيک (اصول

که (Harry Olson) نوشته هری اولسون (Elements of Acoustical Engineering) ( مهندسی آکوستيک

چاپ اول آن در سال ١٩٤٠ بوده است، استفاده کنيد. این مقاله هنوز بهترین مقدمه ساده برای

آشنائی با این موضوع است. در این جا کافی است به این امر توجه کنيم که یک اتاق، هر نوع

اتاقی که باشد، حرکات آکوستيکی بسيارپيچيده ای را از خود نشان می دهد، این حرکات

به وسيله فضائی که اتاق آن را احاطه کرده و همچنين مصالحی که اتاق از آن ها ساخته

شده است، تعيين می شوند.

........................... به ادامه مطلب رجوع کنید .


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  یکشنبه بیست و ششم خرداد 1387ساعت 10:34  توسط حامد  | 

اتاق های شنوايی، صدای پخش شده از طريق بلندگوها را در چند جهت مهم تنظيم می کنند:

و پديده هايی از قبيل انعکاس ها، حذف ها، امواج ثابت (Boundary Effects) ١. به علت اثرات محدوده

سيستم های بلندگو را تراز می کنند و بالانس صوتی يا (Direct Sound) و غيره، آنها صوت مستقيم

آن را نسبت به آنچه که در محيط بدون انعکاس وجود دارد، تغيير می دهند. (Tonal Balance) تونال

بديهی است هنگامی که بالانس تونال خروجی مستقيم آکوستيکی بلندگو تحت تأثير قرار گرفت، به

همان نسبت بر درک شنونده از دقت بلندگوها تأثير خواهد گذاشت. بالانس تونال صوت مستقيم يک

بلندگو مهم ترين و تنها علامت درک شنونده از کيفيت صدا است. بنابراين اثرات اتاق بر اين جنبه از

پخش صدا از اهميت فوق العاده ای برخوردار است.

........................... به ادامه مطلب رجوع کنید .


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  یکشنبه بیست و ششم خرداد 1387ساعت 10:19  توسط حامد  | 

در بحث گذشته به مسئله حائز اهميت آکوستيک اتاق شنوايى رسيديم. اما در اين رابطه ضرورى مى

دانم که شما را با بخشى از فيزيک صوت و عملکرد فاکتور هاى مختلف برخورد صوت با سطوح متفاوت

از نظر جنس و برخى از اصطلاحات در بحث آکوستيک آشنا سازم. از طرفى چون بحث ما در مورد

به شنوايى است، پس لاجرم آشنا Listening Room و کمک محيط آکوستيکى HiFi آکوستيک در

سازى با برخى از اصطلاحات و فاکتور ها و عملکرد هاى صدا در حس شنيدارى است مخصوصآ در

.Stereo محدوده

زيرا که در اين مجموعه قصد داريم تدبيرى کاربردى نسبت به بهبود شنيدارى از سيستم صوتى در اتاق

شنوايى خود داشته و فقط يک معلم تئورى آکوستيک نباشيم.

جهت آشنايى بيشتر شما با درک فاکتور هاى شنيدارى موزيک در اتاق خود، به چند نکته مهم و

.Stereo ارزشمند اشاره مى کنم، البته تنها در حيطه موسيقى

و غيره مى باشد در حوصله اين DTS ، Dolby Digital ، THX که شامل Home Cinema بحث در مورد

بحث نمى گنجد.

........................... به ادامه مطلب رجوع کنید .


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  یکشنبه بیست و ششم خرداد 1387ساعت 9:57  توسط حامد  | 

مسئله کيفيت بسيار حائز اهميت بوده، به اين معنى که هر شنونده و يا (HiFi) در دنياى صوت و تصوير

بيننده اى نسبت به مبلغى که جهت کامل کردن و راه اندازى سيستم صوت و تصوير خود مى پردازد،

توقع بهترين کيفيت را دارد که با توجه به موارد گوناگون، متأسفانه اکثر خريداران دستگاه هاى گران

قيمت، بعد از بررسى کامل سيستم خود و آزمايشهاى گوناگون شنيدارى مجبور به تعويض سيستم يا

تغيير کابل ها و غيره مى شوند. در صورتى که در هنگام خريد با توجه به جديدترين تستهاى بين

(Audio Mag.) و شمارش گوش ها (What HiFi Mag.) المللى دستگاه ها و شمارش ستاره هاى قرمز

و مطالعه ارزيابى فنى و شنيدارى متخصصان اين گونه مجلات و يا پيشنهادات فروشندگان به ظاهر

متخصص و با تجربه اقدام به اين گونه خريد، حتى در سطح ۵٠ ميليون تومانى کرده اند.

........................... به ادامه مطلب رجوع کنید .


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  یکشنبه بیست و ششم خرداد 1387ساعت 9:39  توسط حامد  | 

DOLBY STEREO :

 

دالبي استريو فرمتي چند كاناله براي پخش صدا است كه در سال 1976 توسط آزمايشگاه دالبي براي استفاده در سينماها ساخته شد كه بر پايه صداي استريوي اورجينال آنالوگ(ابداع شده در 1930) است كه در اين تكنولوژي دو كانل اضافي صوتي بصورت مخفي اضافه شده كه در بر گيرنده اطلاعات صوتي است جهت بكار انداختن يك بلندگوي مركزي و همچنين بلندگوهاي چندگانه اي كه روي ديوار عقب سينما قرار مي‌گرفت.

اين كار توسط يك پردازنده جهت ايجاد فضاي واقعي‌تر انجام ميشد و همچنين اين توانايي را نيز داشت كه صداي ضبط شده بر لبه فيلم هاي سلولزي كه بصورت اپتيكال و مونو بود را بصورت فضاي واقعي فيلم شبيه سازي كند.

 

 DOLBY SURROUND 

  دالبي سوراند در سال 1982 توسط آزمايشگاه دالبي به شكل يك فرمت سه كاناله جهت سينماي خانگي ابداع شد

اين فرمت از دو كانال جلو چپ و راست و يك بلندگوي مونو جهت عقب تشكيل ميشد كه صداي آن تركيب خاصي از صداي دو كانال جلو بود و براي وسايلي از قبيل ويدئو كاست بكار ميرفت كه بعد دالبي پرولوجيك جايگزين آن شد.

........................... به ادامه مطلب رجوع کنید .

 


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  یکشنبه بیست و ششم خرداد 1387ساعت 9:9  توسط حامد  | 

به همت كانون مهندسان معمار دانشگاه علم و صنعت ايران در تاريخ يكشنبه 29 آذر ماه جاري با حضور جمعي از استادان و روساي دانشكده هاي دانشگاه علم و صنعت ايران، مراسم گردهمايي جهت بزرگداشت استادان و پيشكسوتان دانشكده معماري برگزار شد. در اين مراسم كه با حضور جمع كثيري از فارغ التحصيلان مقاطع مختلف دانشگاه علم و صنعت ايران برگزار شد با اهداي لوح تقدير از مقام علمي استادان برجسته، آقايان دكتر لياقتي، مهندس وزيري و مهندس كريم آذر تجليل به عمل آمد . سخنرانان كه به دعوت كانون مهندسان معمار دانشگاه علم و صنعت ايران در اين گردهمايي شركت كرده بودند، ضمن تقدير از مقام شامخ استادان به ذكر خاطرات و آموزه هاي علمي خود از او پرداختند. آنچه كه اين مراسم را وجهه اي والا مي بخشيد حضور آقاي دكتر لياقتي بود كه به حق پدر علم آكوستيك ايران لقب گرفت. ايشان ضمن سالها تدريس آكوستيك در معماري در دانشگاه علم و صنعت ايران به تربيت شاگرداني همت گمارده كه اينك خود هر يك جايگاهي والا در عرصه هنر و فن معماري دارند.
                                    027111.jpg

 

  ........................... به ادامه مطلب رجوع کنید .            


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  دوشنبه سیزدهم خرداد 1387ساعت 8:20  توسط حامد  | 

مطلبى كه پيش رو داريد در مجله تخصصى «استرينگز» توسط جان يلا سكوئز درباره اين استوديوهای خانگی چاپ شده است: بالاخره تصميم گرفتيد كه تدريس خصوصى موسيقى را آغاز كنيد. مبارك است. احتمالاً خيالتان از بابت مهارت هاى تدريس راحت است، اما كمتر در مورد نحوه درست كردن يك استوديو مطمئن هستيد. براى تأسيس يك استوديوى راحت و كاربردى محلى را پيدا كنيد كه در آن بتوانيد با همسايه ها نيز زندگى مسالمت آميزى داشته باشيد.

اين روزها با فارغ التحصيل شدن تعداد زيادى از دانشجويان از دانشكده هاى موسيقى، افراد زيادى ديده مى شوند كه در خانه خود يا دفترى در يك مجتمع مسكونى يا تجارى، آموزش موسيقى به ديگران را آغاز مى كنند. اما راه انداختن يك استوديوى خانگى برخلاف آن چه به نظر مى رسد، كار چندان ساده اى نيست و دردسرهاى فراوانى دارد. از سر و صداى يك آموزشگاه موسيقى گرفته تا رفت و آمد و شلوغ شدن مجموعه اى از استوديوى خانگى در آن قرار دارد.

موفقيت تجارى نيز اغلب مانند ارزش املاك به موقعيت محل آن بستگى دارد. خوشبختانه مردم براى بهره بردن از يك معلم خوب حاضر هستند مسيرهاى طولانى را هم طى كنند، پس حتماً لازم نسبت يك استوديو با اجاره بالا در مركز شهر پيدا كنيد. اما محل استوديو از هر نقطه شهر نبايد بيشتر از ۵۰ دقيقه فاصله داشته باشد.

حق انتخاب هاى فراوانى داريد. خانه، فضايى در استوديوى موسيقى، اتاقكى در فروشگاه هاى لوازم موسيقى و مراكز توسعه هنرى. اگر قصد داريد برنامه تدريس محدودى داشته باشيد، احتمالاً شريك شدن با افراد همكارتان راه حل مناسبى است. با اين روش از ملاقات كردن و ارتباط داشتن با ديگر معلم هاى موسيقى و موسيقيدان ها بهره مى بريد و با اين تصميم بدون به هم ريختن محيط خانه، فضايى حرفه اى تر از اتاق معمولى خانه، براى كار به وجود مى آوريد.
........................... به ادامه مطلب رجوع کنید .


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  پنجشنبه دوم خرداد 1387ساعت 22:13  توسط حامد  | 

در ادامه مباحث مربوط به آکوستیک اتاق در این نوشته به مقدمه ای بر بررسی موضوع ضد صدا کردن یک اتاق و یا همان مقوله Soundproffing / Acoustic Isolation می پردازیم؛ شرایطی که در نظر گرفتن آنها می تواند مانع از ورود نویز و صداهای ناخواسته به اتاق و طبیعتآ مانع از خروج صدا به بیرون از اتاق شوند.

 
برای ایزوله کردن صوتی یک اتاق لازم است دیوارها، سقف و کف از مواد مخصوص که قابلیت جذب انرژی صوتی را دارند پوشیده شود.
برای ایزوله کردن صوتی یک اتاق لازم است دیوارها، سقف و کف از مواد مخصوص که قابلیت جذب انرژی صوتی را دارند پوشیده شود.

مقدمه
اگر به موسیقی علاقه داشته باشید و یا با سازی مانند پیانو کار کنید، احتمالآ لحظاتی برای شما بخصوص هنگام غروب و شب بوده است که در حال گوش دادن به موسیقی با صدای بلند یا تمرین پیانو بوده اید که ناگهان با برخورد احتمالآ خشن اطرافیان - حتی همسایگان - برای پایین تر آوردن صدا روبروه شده اید.

بدیهی است برای یک علاقمند به موسیقی هیچ چیز به این اندازه نمی تواند در آن لحظه که با اشتیاق به موسیقی گوش می دهد یا ساز تمرین می کند، دردناک باشد. بخصوص اگر هزینه زیادی برای تهیه یک سیستم صوتی خوب یا یک ساز با حجم صوتی بالا کرده باشد.

واقعیت آن است که هنگامی که هریک از ما هزینه زیادی برای تهیه یک سیستم صوتی خوب یا سازی مانند پیانو می کنیم، اگر هدف اصلی استفاده و لذت بردن از تمام امکانات آن باشد باید کمی هم برای شرایط استفاده از آنها هزینه کنیم، در غیر اینصورت نخواهیم توانست حتی در صورت مخالف نبودن اطرافیان از حداکثر مزایای سیستم صوتی یا پیانوی خود بهره ببریم.

زمان برای همگان طلا است، اما برای یک علاقمند به موسیقی - یا دست اندرکاران صدابردای و یا صاحبان سالن های کنسرت و ... - علاوه بر آن سکوت هم نقش طلا را بازی می کند و برای رسیدن به آن باید هزینه کرد. 
 .................................. به ادامه مطلب رجوع کنید . 


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  پنجشنبه دوم خرداد 1387ساعت 22:9  توسط حامد  | 

کنترل میزان انعکاس صدا و مقدار خروج صدا در یک اتاق از اولین و مهمترین اهدافی است که یک مهندس صدا (Sound Engineer) باید به آن دست پیدا کند. با وجود آنکه انعکاس صدا در بسیاری موارد باعث زیبایی صوت می شود ، در عین حال می تواند از کیفیت صدا بکاهد بنابراین معمول بر این است که به هنگام ضبط صدا آنرا بطور خالص و بدون هیچ افکتی ضبط می کنند و پس از آن افکت های لازم را به هر میزان که بخواهند اضافه می کنند.
                                      
                            
این نیاز بحثی بنام ایزوله کردن یا Isolation را به میان می آورد که در آن باید از مجموعه مواد و تکنولوژیهایی در ساخت دیوارها، سقف و کف سالن استفاده کرد تا بتوان میزان انعکاس صدا را به میزان دلخواه تنظیم نمود و مانع از خروج صدا به بیرون از اتاق شد.

برای جلوگیری از خروج صدا از یک اطاق است نه تنها باید مواردی که برای کنترل انعکاس مد نظر قرار دارد را رعایت کرد، بلکه باید دیوارها، درها، کف و سقف و ... را ایزوله کرده و در مواردی که ممکن است آنها را دو جداره ساخت.

مهندس صدا باید دقت کند که نباید هیچ منفذی برای خروج صدا از اتاق وجود داشته باشد، توجه به برخی نکات هنگام ساخت اتاق می تواند به ایزوله کردن بهتر آن کمک کند، بعنوان مثال از مهمترین نکاتی که باعث خروج صدا از یک اطاق می شود کانالهای تهویه هوا، کولر، حتی ترانکهای سیم های برق و تلفن و ... است.
 .................................. به ادامه مطلب رجوع کنید .

ادامه مطلب
+ نوشته شده در  پنجشنبه دوم خرداد 1387ساعت 22:5  توسط حامد  | 

میزان انعکاس صوت در یک اتاق یا سالن به موسیقی یا هر صدای دیگری، عمق و فضا می دهد. هر چند این شاخص یکی از اولین نیازهای هر علاقمند به موسیقی یا مهندس صوت است اما شاید نتوان از آن بعنوان مهمترین خصیصه برای یک انعکاس خوب یاد کرد.

                                

یک انعکاس گرم معمولآ فرکانسهای پایین را با کیفیت منعکس کرده و فرکانسهای بالا را کمتر انعکاس می دهد. این خصیصه نحوه Reverb Damping  را مشخص می کند.
یک انعکاس گرم معمولآ فرکانسهای پایین را با کیفیت منعکس کرده و فرکانسهای بالا را کمتر انعکاس می دهد. این خصیصه نحوه Reverb Damping را مشخص می کند.

        بیایید موضوع را از زاویه دیگری بررسی کنیم؛ پاسخ فرکانسی یک Reverb خوب باید حالت مسطح (Flat) داشته باشد و یا اگر بخواهیم کمی زیبا تر و به گوش خوش آهنگ تر باشد باید علاوه بر Flat بودن، بصورت یک فیلتر پایین گذر عمل کند. این چیزی است که برخی از دست اندر کاران مهندسی صدا از آن به عنوان انعکاس گرم یا Warm Reverb یاد می کنند.

همانگونه می دانید و در شکل نیز مشاهده می کنید یک فیلتر پایین گذر - منظور شرایط آکوستیک یا یک فیلتر مصنوعی الکترونیکی با چنین پاسخ فرکانسی - تمایل بیشتری برای ماندگاری صداهای فرکانس پایین دارد تا فرکانس بالا که این موضوع کاملآ با آکوستیک سازهای معمولی تطابق دارد؛ یعنی نت های بم دیرتر مستهلک می شوند.     

        .................................. به ادامه مطلب رجوع کنید .                       


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  پنجشنبه دوم خرداد 1387ساعت 22:0  توسط حامد  | 

 امواج صوتی منتشر شده از یک منبع صوتی در یک اتاق علاوه بر آنکه بصورت مستقیم به گوش ما می رسند، بصورت غیر مستقیم و از طریق دیواره ها نیز می توانند انعکاسهایی داشته باشند که مستقیمآ به همان محلی که ما ایستاده ایم هدایت شوند.

انعکاسهای متوالی صوت در اتاق

انعکاسهای متوالی صوت در اتاق

نکته قابل توجه آنکه با وجود اسباب و اثاثیه، پوشش های دیوار، پنجره، سقف و کف اتاق، در یک اتاق معمولی منزل (مثلآ 12 متر مربع) اولآ انرژی صوت با عبور و انعکاس در محیط بسیار کم خواهد شد و ثانیآ اختلاف زمانی رسیدن صوت مستقیم با انعکاسهای اول که قوی تر هستند (به نوشته قبل مراجعه کنید) بقدری ناچیز است (کمتر از ده - بیست میلی ثانیه) که شنونده تقریبآ هیچ احساس مشخصی از وجود انعکاس صدا نخواهد داشت.

اما در اصل اینگونه هم نیست! در واقع صدایی که در یک اتاق معمولی شما می شنوید آن چیزی نیست که بصورت خالص از دستگاه صوتی یا سازی که می نوازید بیرون می آید. با وجود آنکه انرژی صوت در اثر انعکاسهای متوالی از بین می رود ترکیب صداهای گذشته با آنچه شما مستقیمآ می شنوید بشدت صدای اصلی را تحت تاثیر قرار می دهد.

بیایید قبل از ادامه این بحث نگاهی به انعکاسهای متوالی صوت در اتاق داشته باشیم، فراموش نکنید که در نوشته قبل به موضوع تنها به انعکاس اول صوت پرداختیم.

.................................. به ادامه مطلب رجوع کنید .


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  پنجشنبه دوم خرداد 1387ساعت 21:56  توسط حامد  | 

بسیاری از مواقع موسیقی را در داخل اتاق یا سالن گوش می دهیم تا در محیط باز، بنابراین آشنایی با قوانین آکوستیک و نحوه انعکاس صوت در محیط بسته می تواند تاثیر بسیار زیادی در نحوه استفاده صحیح از امکانات اطاق یا سالن برای بدست آوردن بهترین کیفیت داشته باشد. در نظر داریم طی چند نوشته به موضوع آکوستیک اتاق بپردازیم، هر چند این مباحث ممکن است بیشتر جنبه فیزیکی داشته باشد اما یقینآ برای علاقمندان به موسیقی می تواند مفید باشد.
انعکاسهای یک منبع نقطه ای صوت در اتاق
انعکاسهای یک منبع نقطه ای صوت در اتاق



شاید فکر کنید برای اجرای موفق یک موسیقی تنها نیاز به سازهای خوب، نوازندگان ماهر و یک رهبر خوب است، اما متاسفانه این گونه نیست و این موضوعی نیست که دست اندرکاران موسیقی اخیرآ به آن رسیده باشند. در یک اجرای خوب موارد زیر باید رعایت شود :

.................................. به ادامه مطلب رجوع کنید .


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  پنجشنبه دوم خرداد 1387ساعت 21:47  توسط حامد  | 

Google PageRank Checker Powered by  MyPagerank.Net SEO Stats powered by MyPagerank.Net

فراخوان بزرگ خلیج فارس

Yahoo bot last visit powered by MyPagerank.Net Msn bot last visit powered by MyPagerank.Net

My site is worth
$1,171.65
How much is yours worth?

فراخوان ارسال تصاویر، انیمیشن، ویدئو و ترانه های خلیج فارس